BPMS_1_1

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) چیست و چه کاربردی دارد؟

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) در واقع مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که توسط یک گروه همکار به منظور دستیابی به هدفی واحد اجرایی می‌شوند. این فعالیت‌ها در راستای تحقق اهداف کسب و کار  طراحی و اجرا می‌شوند. فرآیند از نظر مایکل همر، عبارت است از تعدادی وظایف که با یکدیگر، ارزش مدنظر مشتری را فراهم می‌کنند. همان‌طور که از این  تعریف مشخص است، وقتی در مورد فرآیند صحبت می‌کنیم در واقع درباره مفهومی ارزشمند سخن می‌گوییم که باید سازمان را جهت اهداف و کسب درآمد حرکت دهد؛ بنابراین این موجود مهم مانند هر موجودیت مهم سازمانی نیاز به توجه، نگهداری و در یک کلام، نیاز به مدیریت دارد. مدیریت فرآیند‌ کسب و کار bpms یک چالش بزرگ در سازمان‌هاست و بعضی از مجموعه‌ها به علت عدم آگاهی از اثرات و آورده‌های مدیریت فرآیندها، تلاش کافی و اثربخشی در این جهت انجام نمی‌دهند. ... ادامه مطلب
داده کاوی1

داده‌ کاوی (Data Mining) چیست؟

فرآیند داده کاوی، مجموعه‌ای از گام‌ها و اقداماتی است که باید از زمان جمع آوری داده تا استخراج اطلاعات و دانش کاربردی از آن انجام شود. عموما فرآیند داده کاوی بر حجم عظیمی از داده‌ها اعمال می‌شود و چون این کار از توان انسان خارج است، از فناوری‌های خاصی برای این کار استفاده می‌شود. همانطور که پیشتر تاکید شد، هدف از داده کاوی آن است که بتوان همسبگی‌های موجود میان داده‌های خام را شناخت و از آنها برای استخراج الگوها، تحلیل‌ها و توصیفاتی که پاسخگوی یه معضل و یا یک هدف مشخص باشند استفاده کرد. پیش بینی‌ها حاصل از این داده ها، کمک می‌کند تا بتوان راهکار مناسبی طراحی و ارائه کرد. ... ادامه مطلب
بازار جهانی حسابرسی

بازار جهانی حسابرسی

بازار جهانی حسابرسی در جهان کنونی که عصر انفجار اطلاعات نامیده می ­شود، در واقع هجوم انبوه اطلاعات و داده­ های گوناگونی در بازارهای مالی، پولی و بازار سرمایه در غیاب حسابداران رسمی و حسابرسان معتمد می ­تواند به گمراهی استفاده کنندگان از این اطلاعات منجر شود. در واقع عصر مدیریت دانش جز با حسابرسی تکوین نخواهد یافت و خلق دانش نیز در پرتو اعتبارسنجی این دانش کمی و کیفی که در قالب عدد و رقم بیان خواهد شد امکانپذیر می ­گردد. ... ادامه مطلب
مدیریت کیفیت

گذری بر استانداردهای بین المللی مدیریت کیفیت

یکی از معضلات اعضای جامعه حسابداران رسـمی ایران مبـحث ” مدیریـت کیفیت” بهیـنه بر پرونده های حسابرسی بوده که همواره اذهان آنها را به خود اختصاص داده است . در شرایط کنونی ، تنها مرجع قابل استفاده در کنترل کیفیت حسابرسی صورتهای مالی در کشور صرفاً استاندارد بین المللی حسابرسی 220 بوده که متأسفانه کماکان در اجرای کامل آن نیز مغفول بوده ایم. و این در حالی است که محافل پیشرو در این میسر استانداردهای‌: استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت 1ISQM1 استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت ISQM2 استاندارد بین المللی کنترل کیفیت 220(تجدید نظر شده) ISA 220(Revised) همه افراد و ارگان‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند. بنابراین از مهم‌ترین وظایف مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها حسابرسی مالیاتی است، چرا که در صورت شفاف نبودن حساب‌ها جریمه‌های سنگینی در پی خواهد داشت. ... ادامه مطلب
حسابرسی مالیاتی

بررسی حسابرسی مالیاتی در ایران (سال۱۴۰۲)

مالیات به‌عنوان یکی از ارکان مهم تمدن امروزی، راهی برای تأمین مالی دولت است و دولت‌ها به‌وسیله اخذ مالیات نقدینگی کشور را کنترل می‌کنند و هزینه‌های خدمات عمومی را پرداخت می‌کنند. همه افراد و ارگان‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند. بنابراین از مهم‌ترین وظایف مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها حسابرسی مالیاتی است، چرا که در صورت شفاف نبودن حساب‌ها جریمه‌های سنگینی در پی خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم تا به تعریف حسابرسی مالیاتی و انواع آن بپردازیم و همچنین دستورالعمل‌ها و روش‌ها و شیوه‌های اجرای آن را حتی در بهترین نرم افزار حسابرسی مورد بررسی قرار خواهیم داد. ضمناً در کنار بررسی موارد مذکور، موارد مشمول حسابرسی مالیاتی و اینکه در این شاخه حسابرسی چه مواردی مورد بررسی قرار می‌گیرند را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه این مقاله با حسابرسیار همراه باشید … ... ادامه مطلب
موسسات حسابرسی

بررسی تأثیر دیجیتالی شدن بر حسابرسان و موسسه حسابرسی در ایران

موسسه حسابرسی ، موسسه ای انتفاعی غیر تجاری است که به منظور انجام خدمات حسابرسی وحسابداری و مالی توسط حداقل دو نفر حسابدار رسمی شاغل و بر اساس شرایط زیر تشکیل می شود: 1- در نام هر موسسه حسابرسی باید عبارت "موسسه حسابرسی" و به دنبال نام آن موسسه، عبارت "حسابداران رسمی"  قید شود. 2- شرکای یک موسسه تماماً باید حسابدار رسمی شاغل باشند ، منحصراً در همان موسسه به کار حرفه ای اشتغال داشته باشند و در موسسات دیگری که به خدمات تخصصی و حرفه ای و یا سایر خدمات مرتبط ، موضوع ماده (1) اساسنامه اشتغال دارند ، هیچ گونه مشارکت یا منافعی نداشته باشند . 3- شرکای موسسه حسابرسی در ارتباط با فعالیتهای موسسه ، “مسولیت تضامنی” دارند. ... ادامه مطلب
مستندسازی در حسابرسی

اهمیت مستندسازی در حسابرسی

مستندسازی یکی از مهمترین مراحل حسابرسی است. مستندات شامل کلیه تصمیمات اتخاذ شده، برآوردهای انجام شده، و شواهد جمع آوری شده در طول فرآیند حسابرسی است. کاربرگ‌های حسابرسی ابزار اصلی مستندسازی هستند و حلقه ارتباطی بین مدارک حسابداری صاحبکار و گزارش حسابرسان را تشکیل می‌دهند. مستندات جمع آوری شده به عنوان شواهدی برای پشتوانه اظهارنظر حسابرس و همچنین شواهد مربوط به رعایت استانداردهای حسابرسی از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه این مقاله با حسابرسیار همراه باشید ... ... ادامه مطلب
نهاد ناظر بر حرفه حسابرسی

ویژگی های نهاد ناظر بر حرفه حسابرسی (بررسی شده در سال ۱۴۰۱)

پیشینه نظارت بر حسابرسی بررسی تاریخی نظارت نشان می دهد که با هدف سامان بخشی به موسسات حسابرسی و نظارت بر آنها و رفع نگرانی ها، جامعه حسابداران رسمی که بستر تشکیل آن در سال ۱۳۷۲ فراهم شد، درنهایت از سال ۱۳۸۰ (حدود ۸ سال بعد) آغاز به فعالیت کرد. از زمان آغاز فعالیت آن تاکنون بیش از ۲۰ سال می گذرد. هیئت عالی نظارت پیش بینی شده در اساسنامه جامعه، به نوعی نظارت دولت بر حرفه می باشد که دارای ویژگی های زیر است: غیرشاغل بودن عضویت در هیئت، انتخاب توسط دولت (وزیر امور اقتصادی)، بودجه جداگانه مصوب وزیر برای تامین هزینه ها، حضور دایمی در درون جامعه و به تبع آن درک واقعی از مشکلات جامعه، درگیر مسائل دیوان سالاری نبودن برای استقرار در یک تشکیلات دولتی غیرشاغل بودن عضویت در هیئت، انتخاب توسط دولت (وزیر امور اقتصادی)، بودجه جداگانه مصوب وزیر برای تامین هزینه ها، حضور دایمی در درون جامعه و به تبع آن درک واقعی از مشکلات جامعه، درگیر مسائل دیوان سالاری نبودن برای استقرار در یک تشکیلات دولتی ... ادامه مطلب
حسابرسی شرکتی

حسابرسی شرکتی در چه زمان‌هایی انجام می‌شود؟؟ (۰ تا ۱۰۰ مراحل حسابرسی)

تاکنون با اصلی‌ترین وظیفه حسابرسی شرکتی آشنا شدیم و فهمیدیم که حسابرس‌ها چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند. اما برای صاحبان کسب‌وکار نیاز است که بدانند دقیقاً چه زمانی به حسابرسی شرکتی احتیاج خواهند داشت. به طور کل می‌توان سه نوع زمان‌بندی را برای حسابرسی در نظر گرفت. در حالت کلی شرکت‌ها در پایان هر سال یا بعد از آنکه پرونده مالی آنها بسته شد، یک حسابرسی دقیق انجام می‌دهند که با نام حسابرسی نهایی شناخته می‌شود. اما در پایان سال مالی، محدودیت‌هایی مانند زمان محدود وجود دارد. به همین دلیل ممکن است بخشی از فرایند حسابرسی شرکتی در طول سال انجام شود که به آن حسابرسی ضمنی گفته می‌شود. البته شرکت‌های بزرگ‌تر پیچیدگی‌های بیشتری دارند؛ به همین دلیل به طور مداوم و در تمام طول سال فرایندهای مربوط به حسابرسی را انجام می‌دهند. به این نوع حسابرسی، حسابرسی مداوم گفته می‌شود ... ادامه مطلب
هدف از انتشار استانداردهای حسابرسی

هدف از انتشار استانداردهای حسابرسی داخلی ایران ۱۴۰۲ چیست؟

هدف از انتشار استانداردهای حسابرسی ایران این است که به منظور تدوین استاندارد‌های حسابرسی، سایر خدمات اطمینان بخشی و خدمات مرتبط، کمیته تدوین استاندارد‌های حسابرسی در سازمان حسابرسی تشکیل شده است. این کمیته، استاندارد‌ها را برمبنای استاندارد‌های تدوین شده توسط هیئت استانداردهای بین‌المللی حسابرسی و اطمینان بخشی فدراسیون بین‌المللی حسابداران و با درنظر گرفتن شرایط کشور، تدوین می‌کند. این استاندارد‌ها پس از طی مراحل قانونی الزم، برای اجرا منتشر می‌شود. این استاندارد‌ها حاکم بر کنترل کیفیت، حسابرسی، بررسی اجمالی، خدمات اطمینان بخشی به جز حسابرسی و بررسی اجمالی، و خدمات مرتبط می‌باشد. حسابرس نباید اظهار کند که این استاندارد‌ها را رعایت کرده است مگر اینکه در انجام کار، تمام استاندارد‌های مرتبط با آن را به طور کامل اجرا کرده باشد. ... ادامه مطلب