بازار جهانی حسابرسی

بازار جهانی حسابرسی


بازار جهانی حسابرسی

برگرفته از  فصلنامه بورس بهمن ۱۳۹۹شماره ۵۹

بازار جهانی حسابرسی در جهان کنونی که عصر انفجار اطلاعات نامیده می ­شود، در واقع هجوم انبوه اطلاعات و داده­ های گوناگونی در بازارهای مالی، پولی و بازار سرمایه در غیاب حسابداران رسمی و حسابرسان معتمد می ­تواند به گمراهی استفاده کنندگان از این اطلاعات منجر شود.

در واقع عصر مدیریت دانش جز با حسابرسی تکوین نخواهد یافت و خلق دانش نیز در پرتو اعتبارسنجی این دانش کمی و کیفی که در قالب عدد و رقم بیان خواهد شد امکانپذیر می ­گردد و در همین راستا حوزه حسابرسی بسی فراتر از حوزه تجربی محدود عملی آن خواهد بود. 

زیرا به سرعت به درون سایر حوزه­ ها رخنه خواهد کرد. حسابرسان دارای و ویژگی ممتاز می ­باشند که باعث برجستگی این حرفه می­ شود اول توانائی پاسخگوئی موثر به داده­ های بازار سرمایه، دوم اطمینان­بخشی و اعتباردهی به فضای آکنده از میلیون­ ها داده کمی شده که ساختار این داده­ ها متاثر از اعتباربخشی آنها خواهد بود. به همین علت حسابرسی در رده اول مشاغل اطلاعاتی یا مشاغل نوین جهان هزار سوم قرار دارد.

زیرا تنها کسانی که با چالش­ های ناشی از جامعه اطلاعاتی می­ توانند مقابله منطقی نموده و آن را در یک چارچوب مشخص تعریف نمایند، حسابرسان هستند به همین علت گرایش روزافزونی به رشته­ های حسابداری، حسابرسی، و مدیریت بازرگانی (MBA) و همچنین رشته­ های حرفه­ای Cima| CA| ACCA| CPA در جهان در حال توسعه و جهان پیشرفته مشاهده می­ گردد و رشته حسابرسی به عنوان یکی از رشته­ های برجسته و ممتاز در بازار جهانی حسابرسی به شمار می­ رود.

پیشینه فعالیت موسسات حسابرسی در بازار جهانی حسابرسی :

پیشینه فعالیت موسسات حسابرسی خارجی به دهه ۱۸۴۳ (۱۲۲۲ هـ .ش) و فعالیت موسسات حسابرسی در ایران به دهه ۱۳۴۰ باز می ­گردد. اولین موسسه حسابرسی ایرانی در ایران توسط آقای فواد مجذوب تأسیس و اولین موسسات حسابرسی خارجی که در ایران به فعالیت پرداختند به ترتیب عبارتند از موسسه حسابرسی پیت مارویک، کوپرز اند لیبراند، وینی مری، آرتور یانگ، آرتو آندرسن و پرایس واترهاوس بودند.

موسسات حسابرسی بین­ المللی فراز و فرود بیشماری را طی کرده ­اند تا جایگاه فعلی را کسب کرده ­اند. تاریخ نوین حسابرسی به سالهای ۱۸۴۳ باز می­ گردد که نخستین موسسات حسابرسی در انگلستان و سپس در امریکا تشکیل شدند و طی یکصد سال بیش از ۵۰۰ موسسه حسابرسی در هم ادغام که سرانجام در دهه ۱۹۸۰ نخست پدیده Big ten «ده موسسه بزرگ» و سپس Big Eight «۱۹۸۶» بوجود آمد اسامی این هشت موسسه بزرگ به ترتیب الفبا عبارت بود از:

آرتو آندرسن – آرتور یانگ- ارنست اند وینی – پرایس واترهاوس- پیت مارویک میچل، توش 

۱۹۹۷ موسسه ارنست اند یانگ و KPMG مذاکره ادغام را آغاز کرده بودند که بعلت مخالفت اتحادیه اروپا و نگرانی از انحصار در بازار حسابرسی موضوع ادغام این دو موسسه نیز منتفی گردید در حالی که قبلاً PWC و کوپرز اند لیبراند ادغام شده بودند. آثار ادغام PWC آنچنان بود که عملاً انحصار بازار جهانی حسابرسی را به دست گرفت و در سال جاری KPMG ضمن طرح شکایت به شورای گزارشگری مالی بریتانیا (FRC) از انحصار بازار حسابرسی در چنگ PWC شکایت کرده است. 

بازار جهانی حسابرسی -حسابرسیار

نگرانی PWC از آنجا شروع شد که پس از اقامه دعوی بر علیه تخلف مالیاتی شعبه امریکای PWC برخی موسسات حسابرسی رقیب (Big Four) کوشش کردند در سرنگونی KPMG مشابه آرتور آندرسن ادغام کنند به طوری که هنوز هم پرونده تخلف مالیاتی KPMG مخاطره ­آمیز است.

بعدها دیلویت هسکینز اند سلز با موسسه توش راس و موسسه ارنست اند وینی با موسسه آرتور یانگ و پرایس واترهاوس با کوپرز اند لیبراند ادغام شدند و به نام های دیلویت اند توش، ارنست اند یانگ و پرایس واترهاوس کوپرز معروف شدند که پیامد این ادغام ظهور Big Five (۲-۲-۱۹۸۹) به شرح ذیل بود:

Price water house & Coopers Liberand  (PWC)| Deloitte & Touch & Tomatso (DTT)| KPMG| Ernest & Young (EY)| Arthur Anderson (AA)

از طرف دیگر در سالهای (۱۹۶۶) «انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW)، انجمن حسابداران خبره امریکا (IAICPA)، انجمن حسابداران خبره کانادا (CICA)، گروه مطالعاتی حسابداران بین­ المللی (AISG) را تشکیل دادند که همین گروه مطالعاتی در سال ۱۹۷۳ به این نتیجه رسید که کمیته تدوین استانداردهای بین­ المللی حسابداری (IASC) را تأسیس گردد تا بتوانند حرفه حسابداری را یاری دهند.

 در فاصله سال های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ کمیته تدوین استانداردهای بین­ المللی ساختار سازمانی خود را تغییر داد و هیأت استانداردهای بین ­المللی حسابداری جایگزین کمیته مذکور شد. اوج­گیری فعالیت موسسات حسابرسی و هیأت استانداردهای بین­ المللی حسابداری و حسابرسی همزمان در دهه ۱۹۹۰ حاکی از رشد روزافزون سرمایه مالی و توسعه سرمایه ­های فراملیتی بود.

به همین علت موسسات بزرگ حسابرسی که دست اندرتدوین استانداردها هستند در چالش با منافع مشتریان خود کوشش نموده­اند که هیأت مذکور را به طرق مختلف در چنگ خود داشته باشند. با یک بررسی اجمالی به هیأت رئیسه انجمن حسابداران خبره انگلستان مشاهده گردید که مجموعه Big Four بیش از ۳۶ بار از ۵۴ انتخابات ریاست این انجمن را بر عهده داشته است. جدول ذیل حضور Big Four را در ارکان اصلی انجمن حسابداران خبره انگلستان و کمیته ­های کاری آن نشان می­ دهد:

جدول نمایه حضور موثر Big Four در ارکان انجمن حسابداران خبره انگلستان (ICAEW) در بازار جهانی حسابرسی:

 

نام شرکت

عضویت در هیأت رئیسه

عضویت در کارگروه ها

جمع

تعداد دفعات

تعداد سال عضویت

تعداد دفعات

تعداد سال عضویت

تعداد دفعات

تعداد سال عضویت

Price water house Coopers LLP

۲۲

۲۸

۱۲

۱۴

۳۴

۴۲

Deloitte & Touche LLP

۲

۲

۱۶

۵/۱۹

۱۸

۵/۲۱

Ernst & Young LLP

۵

۱۳

۵

۷

۱۰

۲۰

KPMG LLP

۹

۵/۱۰

۹

۵/۱۰

BDO Stoy Hayward LLP

۱

۱

۳

۵/۲

۴

۵/۳

PKF

۳

۳

۳

۳

Grant Thorenton UK LLP

۲

۲

۲

۲

Kingstom smith

۲

۲

۲

۲

Other

۱۳

۵/۱۴

۱

۱

۱۴

۵/۱۵

Non- practicing

n/a

n/a

n/a

n/a

۵

۵

Total

۵۴

۷۱

۴۲

۴۹

۱۰۱

۱۲۵

بعد از سقوط آنرون و انحلال «موسسه حسابرسی آرتور آندرسن» پنج موسسه بزرگ حسابرسی به چهار موسسه تقلیل و موسوم به Big Four (2002) شدند. شش موسسه بعدی رتبه­ های جهانی که به «موسسات میانی» معروف هستند عبارتند از:

BDO| RSM| Grant Thornton| Baker Tilly Internal| Harwath International| Moors Rowland International.

تاثیر حضور موسسات حسابرسی ایرانی در بازار جهانی حسابرسی:

پس از انقلاب اسلامی موسسات حسابرسی خارجی با توجه به «لایحه قانونی مربوط به اصلاح پاره­ای از مواد قانونی مالیاتهای مستقیم مصوب ۳/۳/۱۳۵۹» که کلاً کانون حسابداران رسمی را لغو نموده بود و برخی مسائل سیاسی مستحدثه فعالیت خود را در ایران متوقف یا منحل ساختند.

 اگرچه در سال های بعد از انقلاب برخی موسسات حسابرسی خارجی روابط قبلی خود را با موسسات حسابرسی همکار خود در ایران به صورت ارجاع کار حفظ کرده بودند اما در دهه هشتاد به ویژه پس از تصویب قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران رسمی، تعدادی از موسسات حسابرسی ایرانی به دنبال ارتباط و نوعی ارتباط یا عضویت و نمایندگی موسسات حسابرسی بین ­المللی برآمدند که این تلاشها منجر به عضویت چند موسسه حسابرسی ایرانی در موسسات بین­ المللی حسابرسی شده است.

بازار جهانی حسابرسی1

لازم به یادآوری است که بزرگترین بازار حرفه حسابرسی و حسابداری جهان بترتیب در امریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، ژاپن، هلند، استرالیا به شمار می ­روند.  درآمد ده موسسه حسابرسی برتر جهان و ترکیب آن را نمایش می­دهد. 

از سوی دیگر (۵۰) درصد  رتبه ­بندی ۱۵۰گانه متعلق به موسسات حسابرسی موسوم به Big Four (دیلویت، پرایس واترهاوس کوپرز، کی پی ام جی و ارنست یانگ) می­ باشد و از میان موسسات موسوم به موسسات میانه Midtire 6 درصد رتبه ­ها متعلق به BDO، (۴) درصد متعلق به Bakertilly، سه درصد متعلق به گرانت تورنتون و RSM می­ باشد.

 از یک منظر دیگر (۲۰) درصد این رتبه­ ها در اختیار موسسات حسابرسی امریکائی، (۱۳) درصد متعلق به موسسات حسابرسی انگلیسی، (۱۱) درصد در اختیار موسسات آلمانی و (۷) درصد نیز در اختیار موسسات حسابرسی فرانسوی و کانادائی قرار دارد.

توجه شود که جدول اول رتبه­ بندی هر یک از موسسه ­های حسابرسی هر کشور را در جهان نمایش می­ دهد در حالی که جدول بعدی رتبه­ بندی جهانی مجموع درآمدی همه موسساتی را که تحت یک نام فعالیت دارند نشان می ­دهد.

 برای مثال موسسه حسابرسی دیلویت در جدول زیر یک رتبه دوم جهان را دارا می­ باشد در حالی که همین موسسه در امریکا رتبه اول را بخود اختصاص داده و یا موسسه حسابرسی دیلویت انگلستان که رتبه دوم را در آن کشور دارا می باشد، رتبه ششم جهان را نیز بخود اختصاص داده است.

توجه جامعه حسابداری ایران را به این نکته جلب می ­کند که از میان یکصد شرکت برتر جهان فقط یک شرکت توسط موسسات حسابرسی میانه “BDO” حسابرسی می­ شود و بقیه آن توسط Big Four حسابرسی می­ شوند. این بدان معنی است که رتبه ­بندی  موسسات بزرگ جهان از نظر درآمدی همان موسساتی هستند که بیشترین مشتریان و شرکت های جهان را نیز دارا می­ باشند. 

رتبه­ بندی ده موسسه بزرگ جهان و ترکیب درآمدی آنان را نمایش می­ دهد که این جدول نشان می­ دهد حجم بازار حسابرسی در سال ۲۰۰۵ رقمی حدود یکصد میلیارد دلار بوده است.

نگاهی به لیست ۳۵۰ شرکت برتر جهان نیز نشان می­ دهد که ۳۴۳ شرکت این لیست توسط Big Four و فقط ۷ تای آنها توسط سایر موسسات حسابرسی می­ شوند.

 این امر نشان می­ دهد که ضابطه رتبه ­بندی موسسات حسابرسی که بر اساس درآمد مکسوبه آنان صورت می­ گیرد مشابه مسابقه قویترین مردان جهان و یا پولدارترین مرد جهان و … نمی­ باشد بلکه این درآمدهای بالا حکایت از نوعی کیفیت خدمات مناسب است که مشتریان بدان روی آورده­اند. 

نگاهی به وب­گاه Deloitte Plus Co. (متعلق به موسسه دیلویت) Portal PWC.com| PWC plus.com متعلق به موسسه PWC نشان­دهنده توانائی و دانش حرفه ­ای نهان در این دو وب­گاه  و یا این دو موسسه می­باشد که سایر موسسات حسابرسی در حال حاضر فاقد آن می­  باشند و این توانائی جز در پرتو سرمایه ­گذاریهای حاصل از درآمدهای بیشتر خدمات حسابرسی و حسابداری امکانپذیر نمی ­باشد.

 جدول رتبه­ بندی دهگانه و ترکیب درآمدی موسسات حسابرسی بین­ المللی :

ردیف

نام موسسه

درآمد سال جاری

میلیون دلار

درصد ترکیب درآمدی

حسابرسی و حسابداری

خدمات مالیاتی

مشاوره مدیریت

سایر خدمات

۱               

Price water house Coopers

۰/۲۰.۳۰۰

(۲) ۵۷

۲۴

(۳) ۱۹

۲               

Deloitte Touche Tohmatso

۰/۱۸.۲۰۰

۴۸

۲۱

(۱۴) ۲۴

۷

۳               

Ernst & Young

۰/۱۶.۹۰۰

۶۶

۲۷

۷

۴               

KPMG

۰/۱۵.۶۵۰

۵               

BDO International

۷/۳.۳۲۸

۵۸

۲۰

۵

۱۷

۶                

RSM International

۱/ ۲.۵۰۲

۴۱

۲۵

۱۷

۱۷

۷               

Grant Thornton International

۹/۲.۴۵۳

۵۱

۲۲

۱۱

۱۶

۸               

Baker Tilly International

۰/۲.۱۱۶

۴۵

۲۵

۱۰

۲۰

۹               

Horwath International

۰/۲.۰۰۵

۴۹

۲۲

۱۴

۱۵

۱۰           

Moores Rowland International

۵/۱.۹۶۰

۵۰

۲۶

۱۴

۱۰

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در Big Blog درآمد سال ۲۰۰۶، چهار موسسه بزرگ جهان عبارتند از PWC (۷/۲۰)، دیلویت (۱/۲۰)، EY (۴/۱۸) و KPMG (۹/۱۶) میلیارد اعلام شده است که رشد موسسه حسابرسی دیلویت در این سال بیشتر از سایر موسسات بوده بطریقی که پیش­بینی شده چنانچه همین روند در سال ۲۰۰۷ ادامه یابد درآمد سال ۲۰۰۷ موسسه دیلویت به ۶/۲۲ میلیارد دلار بالغ و رتبه اول را بخود اختصاص خواهد داد.

جالب توجه آنکه مجله عصر حسابداری Accounting Age جایزه بهترین گزارش حسابرسی سال ۲۰۰۵ خود را به موسسه حسابرسی  Ruth Dooley و گرانت تورنتون اهدا کرد و در بین موسسات حسابرسی بهترین کارفرمای سال ۲۰۰۵ را به ترتیب موسسات Robert Half international، BDO، PWC، KPMG، DTT، Moore & Smalley اعلام نمود.

 واقعیت این جایزه نشان می­ دهد که موسسات حسابرسی بزرگ بیشترین شانس جذب فارغ التحصیلان برجسته رشته حسابداری جهان را دارا می ­باشند و برخلاف عرف جامعه حسابداران رسمی ایران که علاقمند به میانسالی و کهنسالی است چرخش مدیران در موسسات بزرگ بین المللی در میان مدیران جوان حسابرسی است که دانش و توانائی خاصی را دارا هستند و به همین علت سال گذشته PWC جوانترین مدیر حسابرسی در سن ۲۴ سالگی را منصوب کرد!! امری که برای حسابرسان ایرانی اگر غیرممکن نباشد سخت و دشوار است! 

موسسات بزرگ حسابرسی چشم انداز آینده را در دسترس و سهل الوصول می ­دانند بنابراین با استفاده از ابزارهای نوین (که حداقل آن تسلط به یکی از زبان های زنده دنیا + مهارت­های کاربردی رایانه­ ای) درصدد تسخیر آینده هستند در حالی که بسیاری موسسات ایرانی هنوز با پست الکترونیک و … بیگانه هستند و صندوق آدرس ­های الکترونیکی آنها مدتهاست بازگشائی نشده است!!

 و با ابتدائی ­ترین شکل ممکن چارچوب ریسک را تعریف می ­کنند یا شاید به طریقی اولی ما هنوز نمی­دانیم که پایه حسابرسی ریسک بر چه مبنائی باید باشد و ریسک کشور، ریسک صنعت، ریسک خرید و فروش، ریسک مشتریان و … در کدام ضلع برنامه ­ریزی ما قرار دارند!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *