نرم افزار حسابرسی داخلی

نرم افزار حسابرسی داخلی


مقدمه

سیستم‌ها و قوانین حسابداری و حسابرسی پیچیده‌ای که امروزه بر تمام کسب و کارها حکم فرما هستند باعث شده‌اند تا حسابرسان داخلی به استفاده از نرم‌افزار حسابرسی داخلی روی آورند تا به این ترتیب در سریع‌ترین زمان ممکن و با دقت بالا از صحت گزارشات مالی و عمل به قوانین مالی اطمینان یابند.

حسابرسی داخلی چیست؟

حسابرسی داخلی یا همان Internal Audit یکی از فعالیت‌های متخصصانه هر کسب و کار و سازمان‌های کوچک و گسترده‌ای است که بر طبق آن فرد یا افرادی گزارشات مالی سازمان مذکور را از لحاظ وجود یا عدم وجود خطاهای احتمالی بررسی کرده و آن‌ها را سامان می‌دهند.
خطاهایی که در بخش حسابداری و گزارشات مالی یک سازمان رخ می‌دهند ممکن است سهوی یا عمدی باشند که در هر صورت حسابرسان داخلی این خطاها را رفع کرده و آن‌ها را به مدیران بالا دست اطلاع می‌دهند.
در این مواقع استفاده از نرم‌افزار حسابرسی داخلی می‌تواند در سریع‌تر انجام شدن امور به حسابرس داخلی کمک کند.

تعریف حسابرسی داخلی در واقع هدف اساسی، ماهیت و دامنه حسابرسی داخلی را بیان می‌کند. حسابرسی داخلی یک فعالیت مستقل، اطمینان بخش واقع بینانه و مشاوره ای است که برای ارزش افزایی و بهبود عملیات سازمان طراحی شده‌است. حسابرسی داخلی با فراهم ساختن رویکردی سیستماتیک و روش مند برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندهای راهبری، مدیریت ریسک و کنترل، سازمان را در دستیابی به هدف‌هایش یاری می‌کند. 

هدف از حسابرسی داخلی چیست؟

در قسمت قبل به یکی از اهداف حسابرسی داخلی اشاره کردیم ولی این همه ماجرا نیست بنابراین در حالت کلی می‌توان اهداف زیر را برای حسابرسی داخلی برشمرد:
– حفاظت از دارایی‌های سازمان
دارایی سازمان هم دارایی‌های نقدی را شامل می‌شود و هم نیروهای انسانی فعال در سازمان را، حسابرسی داخلی در وهله اول با هدف بررسی دارایی و استفاده بهینه از آن انجام می‌گیرد.
– ارائه برنامه‌ای دقیق به بخش‌های مختلف سازمان
سازمان‌هایی که اهداف دقیق کوتاه مدت و بلند مدت را برای خود ترسیم کرده و در جهت دستیابی به این اهداف برنامه‌ریزی دارند قطعا عملکردی بهتر و موفقیتی آسان‌تر خواهند داشت. حسابرسی داخلی دقیقا همین کار را برای سازمان یا هر نوع کسب و کاری انجام می‌دهد یعنی ابتدا اهداف آن سازمان را ترسیم کرده و سپس برای دستیابی به آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.
– نظارت بر صداقت حسابدار و مدیر مالی شرکت و سازمان
صداقت مدیر مالی و حسابداران شرکت و سازمان را به واسطه گزارشات ثبت شده توسط ایشان می‌توان فهمید که حسابرس داخلی همانطور که گفته شد گزارشات مالی را بررسی کرده و بر آن‌ها نظارت می‌کند و در صورت وجود مشکل آن را به مدیران اصلی گزارش می‌دهد تا به این امر رسیدگی کنند.

حسابرس داخلی کیست؟

حسابرس داخلی اغلب یک شخص از پرسنل همان سازمان بوده که به امور مالی تسلط کافی دارد.

حسابرس داخلی می تواند شخص حقیقی یا حقوقی خارجی باشد که جهت انجام امور حسابرسی در استخدام سازمان است. این شخص از طرف مدیر شرکت انتخاب شده و مستقیماً با وی ارتباط دارد. وی دارای مسئولیت پاسخگویی و ارائه گزارش به مدیران سازمان می‌باشد.

نحوه انجام حسابرسی داخلی

شروع پروسه حسابرسی داخلی می تواند از زمان شکل گیری اولین معاملات مالی شرکت باشد. علی رغم ضرورت حسابرسی داخلی بسیاری از شرکت‌ها پس از پایان دوره مالی و اتمام فعالیت‌های دوره ای حسابداری، اقدام به اجرای آن می کنند. اما در برخی شرکت‌ها، از ابتدا، جایگاه حسابرسی داخلی مشخص بوده و به صورت مداوم در کنار سایر واحدها به فعالیت‌های نظارتی می‌پردازند. فعالیت های حسابرسی دارای دو جنبه اصلی می‌باشد.

  • ازآنجاکه حسابرسی وظیفه نظارت بر واحد حسابداری را دارد باید بر تمام فعالیت های حسابداری تخصص و تسلط داشته باشد. یک حسابرس داخلی باید توانایی حسابداری را نیز داشته باشد.
  • حسابرس داخلی باید علاوه بر توانایی حسابداری، توان بررسی فرایند ها، تحلیل داده، پیدا کردن اشتباهات، برنامه ریزی و حل مسئله را داشته باشد.

مراحل انجام حسابرسی داخلی از بررسی کوچک‌ترین تراکنش‌های مالی تا برنامه ریزی برای حفظ و گسترش دارایی ها گسترده می‌باشد.

نحوه انجام حسابرسی داخلی به کمک نرم‌افزار حسابرسی داخلی

حسابرسان داخلی معمولا به صورت فصلی به امور مالی سازمان رسیدگی و نظارت می‌کنند که برای انجام این کار باید در ابتدای راه علم و تخصص آن را داشته باشند و سپس همانطور که گفته شد می‌توانند از نرم‌افزار حسابرسی داخلی کمک بگیرند.
نرم‌افزار حسابرسی داخلی داده‌های مالی را دریافت کرده و چک لیستی از آن‌ها به حسابرس داخلی ارائه می‌دهد، البته چنین نرم‌افزارهایی می‌توانند امکانات و قابلیت‌های دیگری نظیر ثبت اسناد و گزارشات نیز داشته باشند.
با وجود نرم‌افزار حسابرسی داخلی ریسک اشتباه در نظارت بر امور مالی به حداقل می‌رسد و از دخالت و تاثیر اشتباهات انسانی در این امر جلوگیری می‌شود.

سخن پایانی

نرم‌افزارهای حسابداری و حسابرسی کاربرد زیادی در واحد مالی کسب و کارهای کوچک و بزرگ دارند. نرم افزار حسابرسی حسابرسیار دقیق‌ترین نرم‌افزار حسابرسی است که با پشتیبانی و قابلیت‌های عالی، کاربری و استفاده آسان و مزایای دیگری که دارد می‌تواند در زمینه انجام امور حسابرسی مانند تهیه و ثبت گزارشات، و بررسی گزارشات ثبت شده حسابداران و حسابرسان را یاری کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *