حسابرسی مبتنی بر فناوری اطلاعات

حسابرسی مبتنی بر فناوری اطلاعات


ممکن است تا به حال کلمه اهمیت حسابرسی را شنیده باشید. به عنوان مثال بحثی با حسابرس خود داشته اید و حسابرس می کوید که این مبلغ از سطح اهمیت شما بالا تر است. ممکن است شما نیز مفهوم سطح اهمیت را ندانید، 

سطح اهمیت حسابرسی چیست؟

ابتدا مفهوم اهمیت را بیان کنیم. اهمیت در واقع مربوط به خصوصیات کیفی اطلاعات مالی است که نشان دهنده این است که آیا ارزش دارد که ما وارد آن مسئله و اطلاعات مالی بشیم یا نه؟ اصلا خصوصیات کیفی چیست؟ خصوصیات کیفی مواردی هستند که اطلاعات مالی و حسابداری را مفید می کند و هم در محتوای اطلاعات مالی می باشد و هم در ارائه این اطلاعات. پس باید خصوصیات کیفی را در اطلاعات ببینیم تا نشان بدهد که این اطلاعات مفید هستند یا نه. حالا اینکه این خصوصیات باعث می شوند که اطلاعات مفید باشند و ما به آنها وارد شویم را اهمیت می گویند. حال بیایید از نظر حسابرسی به این موضوع نگاه کنیم. آیا یک حسابرس توانایی بررسی تراکنش ها و تمامی اطلاعات یه مجموعه را در یک ماه دارد؟ قطعا خیر پس باید به اهمیت اطلاعات دقت داشته باشد و اطلاعات از سطح اهمیت بالاتری را بررسی نماید اهمیت مرزی است که حسابرس می بایست از آن به بالا تر را نگاه کند که ارائه نادرست آنها باعث بروز مشکلاتی شود و یک حسابرس اعدادی را بررسی می کند که تقلب و سهل انگاری در آنها در تصمیم گیری تاثری نگذارد.

محاسبه سطح اهمیت حسابرسی

در محاسبه سطح اهمیت حسابرسی نیاز به دو عدد مهم است، اول درآمد عملیاتی و دوم جمع دارایی ها است و برای محاسبه می بایست میانگین این اعداد رو به دست آورد. به عنوان مثال شرکتی فروش ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال است و جمع دارایی هایش ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال است و باید میانگین این اعداد رو بدست آورد.  ابتدا فروش را (۶.۰۰۰.۰۰۰) با جمع دارایی ها (۵.۰۰۰.۰۰۰) جمع کنیم و بر ۲ تقسیم کنیم که جواب ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ می شود که باز بر ۲ تقسیم میکنیم و جواب میشود ۵.۵۰۰.۰۰۰ و سپس باید این عدد را که بدست آوردیم وارد یک جدول استاندارد نماییم که در آن جدول مبلغ سطح اهمیت را بدست آوریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *