کنترل کیفیت در مؤسسات ارائهکننده خدمات حسابرسی، سایر خدمات اطمینانبخشی و خدمات مرتبط
فهرست
الف ـ ”مستندسازی کار“ ـ تهیه سوابق کار انجام شده و نتایجی که به دست آمده است. مستندات هر کار در پرونده آن کار گردآوری میشود.
ب ـ ”مدیر مسئول کار“ ـ شریک یا فرد واجد شرایط دیگری در مؤسسه، دارای مجوز حرفهای یا قانونی مربوط، که مسئول یک کار و اجرای آن و گزارش صادره از طرف مؤسسه است.
پ ـ ” بررسی کنترل کیفیت کار“ ـ فرایند طراحیشده برای فراهم کردن ارزیابی بیطرفانه (پیش از صدور گزارش) قضاوتهای عمدهای که گروه کاری به عمل آورده و نتایجی که برای تهیه گزارش به آن دستیافته است.
ت ـ ” بررسی کننده کنترل کیفیت کار“ ـ شریک، فرد واجد شرایط دیگری در مؤسسه، فرد برونسازمانی واجد شرایط یا گروهی از اینگونه افراد، با تجربه و اختیار کافی و مناسب برای ارزیابی بیطرفانه (پیش از صدور گزارش) قضاوتهای عمده به عمل آمده توسط گروه کاری و نتایجی که برای تهیه گزارش به آن دست یافتهاند.
ث ـ ” گروه کاری“ ـ همه افراد انجام دهنده یک کار، شامل کارشناسان طرف قرارداد مؤسسه در ارتباط با آن کار.
ج ـ ” مؤسسه“ ـ سازمان یا مؤسسهای متشکل از حسابداران رسمی یا یک شاغل انفرادی.
چ ـ ” بازبینی“ ـ روشهای طراحیشده برای فراهم نمودن شواهدی از رعایت سیاستها و روشهای کنترل کیفیت مؤسسه توسط گروه کاری در ارتباط با کار تکمیل شده.
ح ـ ” نظارت“ ـ فرایند بررسی و ارزیابی مستمر سیستم کنترل کیفیت مؤسسه، شامل بازبینی متناوب موارد انتخابی از کارهای تکمیل شده، که برای قادر ساختن مؤسسه به کسب اطمینان معقول از اجرای اثربخش سیستم کنترل کیفیت آن، طراحیشده است.
خ ـ ” شریک“ ـ هر عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که به طور تمام وقت منحصراً در یک مؤسسه، کار حرفهای انجام میدهد و در مورد فعالیتهای حرفهای مؤسسه در قبال اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارد.
د ـ ” کارکنان“ ـ شرکا و سایر افراد حرفهای مؤسسه شامل کارشناسانی که در استخدام مؤسسه هستند.
ذ ـ ” استانداردهای حرفهای“ ـ استانداردهای حسابرسی، سایر خدمات اطمینان بخشی و خدمات مرتبط و الزامات اخلاقی مندرج در آیین رفتار حرفهای.
ر ـ ” اطمینان معقول“ ـ در این بخش، سطح اطمینانی بالا اما نه مطلق.
ز ـ ” فرد برونسازمانی واجدشرایط“ ـ فردی خارج از مؤسسه با تواناییها و صلاحیتی در حد مدیر مسئول کار؛ برای مثال، شریک یک مؤسسه دیگر، یا افراد حرفهای مسئول کنترل کیفیت در جامعه حسابداران رسمی ایران.
الف ـ مسئولیتهای مدیریت درباره کیفیت در درون مؤسسه.
ب ـ الزامات اخلاقی.
پ ـ پذیرش و ادامه کار.
ت ـ منابع انسانی.
ث ـ اجرای کار.
ج ـ نظارت.
الف ـ انجام کار، طبق الزامات استانداردهای حرفهای، قانونی و مقرراتی.
ب ـ صدور گزارشها، متناسب با شرایط موجود.
این گونه اقدامات و پیامها، فرهنگی را ترویج میکند که در آن، کار با کیفیت بالا مـورد تأکیـد و تشویق قـرار میگیرد. اطلاعرسـانی این موضوع میتوانـد با برگـزاری سمینارهای آموزشی، جلسات، گفتگوهای رسمی و غیررسمی، منشور سازمانی، رسانههای درون سازمانی یا یادداشتهای کوتاه صورت پذیرد. این موارد در مستندات داخلی و مواد آموزشی مؤسسه و در روشهای ارزیابی کار و کارکنان به گونهای میآید که نقطه نظرهای مؤسسه درباره اهمیت کیفیت و چگونگی دستیابی به آن را در عمل پشتیبانی و تقویت کند.
الف ـ مؤسسه مسئولیتهای مدیران خود را به گونهای تعیین میکند که ملاحظات تجاری، کیفیت کار مورد اجرا را تحت تأثیر قرار ندهد.
ب ـ سیاستها و روشهای مؤسسه در ارتباط با ارزیابی عملکرد، حقوق و ترفیع کارکنان (شامل طرحهای انگیزشی) چنان طراحی میشود که پایبندی مؤسسه را در اولویت دادن به کیفیت به روشنی بیان کند.
پ ـ مؤسسه، منابع کافی را برای بهبود، مستندسازی و پشتیبانی از سیاستها و روشهای کنترل کیفیت خود اختصاص میدهد.
الف ـ درستکاری.
ب ـ بیطرفی.
پ ـ صلاحیت و مراقبت حرفهای.
ت ـ رازداری.
ث ـ رفتار حرفهای.
ج ـ اصول و ضوابط حرفهای.
الف ـ اطلاع رسانی الزامات مربوط به استقلال مؤسسه به کارکنان و، در موارد مقتضی، سایر افراد مشمول این الزامات.
ب ـ شناسایی و ارزیابی شرایط و روابطی که استقلال را تهدید میکند و اتخاذ تدابیر ایمنی مناسب برای از بین بردن تهدیدهای مزبور یا کاهش آن به سطحی قابل پذیرش و، در صورت لزوم، کناره گیری از کار.
الف ـ ارائه اطلاعات مربوط به قراردادهای منعقده، شامل دامنه خدمات، توسط مدیران مسئول کار، به منظور ارزیابی اثر کلی آن بر الزامات مربوط به استقلال توسط مؤسسه.
ب ـ گزارش به موقع شرایط و روابط تهدید کننده استقلال توسط کارکنان به منظور انجام اقدام مناسب توسط مؤسسه.
پ ـ گرد آوری اطلاعات مربوط و اطلاع رسانی آن به کارکنان ذیربط به منظور:
تشخیص آسان رعایت الزامات مربوط به استقلال توسط مؤسسه و کارکنان.
فراهم شدن امکان نگهداری و به روز رسانی سوابق مربوط به استقلال توسط مؤسسه.
فراهم شدن امکان انجام اقدام مناسب در باره تهدیدهای شناسایی شده در مورد استقلال توسط مؤسسه.
الف ـ گزارش به موقع موارد نقض استقلال به مؤسسه، توسط افرادی که مشمول الزامات مربوط به استقلال میباشند.
ب ـ اطلاع رسانی به موقع موارد نقض سیاستها و روشهای طراحی شده به:
پ ـ اطلاع رسانی به موقع به مؤسسه، در صورت لزوم، توسط مدیر مسئول کار و سایر افراد یادشده در بند ”ب ـ ۲“ از اقدامات به عمل آمده برای رفع موضوع، تا مؤسسه بتواند ضرورت انجام اقدامات بیشتر را تشخیص دهد.
الف ـ در صورت بکارگیری کارکنان ارشد برای سالهای متمادی در خدمات اطمینان بخشی، معیارهایی را برای تشخیص نیاز به اعمال تدابیر ایمنی جهت کاهش تهدید ناشی از آشنایی به سطح قابل قبول، تدوین کند.
ب ـ در مورد حسابرسی صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، جهت رعایت الزامات آیین رفتار حرفهای، مدیر مسئول کار، پس از مدت مشخصی تغییر کند.
الف ـ ماهیت کار، شامل میزان ارتباط آن با منافع عمومی، و
ب ـ طول دوره بکارگیری کارکنان ارشد در یک کار خاص.
نمونههایی از تدابیر ایمنی شامل تغییر کارکنان ارشد یا لزوم بررسی کیفیت کار است.
الف ـ نبود اطلاعاتی حاکی از درستکار نبودن صاحبکار با توجه به ارزیابیهای انجام شده.
ب ـ برخورداری از صلاحیت، توانایی، زمان و منابع لازم برای انجام کار.
پ ـ امکان رعایت الزامات اخلاقی.
مؤسسه باید این گونه اطلاعات را، تا آنجایی که با توجه به شرایط، ضروری بداند، پیش از پذیرش کار یک صاحبکار جدید، هنگام تصمیم گیری در باره ادامه یک کار موجود و هنگام بررسی پذیرش کار جدید صاحبکار موجود، کسب کند. در مواردی که مسایلی مشخص شود و مؤسسه بخواهد کار را بپذیرد یا ادامه دهد باید نحوه حل و فصل آن مسایل را مستند کند.
هویت و شهرت تجاری مالکین عمده، هیئت مدیره، مدیران اجرایی اصلی صاحبکار و اشخاص وابسته آن.
ماهیت عملیات صاحبکار، شامل رویههای تجاری آن.
اطلاعاتی درباره نگرش مالکین عمده، هیئت مدیره و مدیران اجرایی اصلی صاحبکار درباره موضوعاتی مانند تفسیر جسورانه استانداردهای حسابداری و محیط کنترلهای داخلی.
اصرار نامتعارف صاحبکار به پایین نگهداشتن حقالزحمه مؤسسه.
نشانههایی از وجود محدودیت غیرمتعارف در دامنه کار.
نشانههـایی حاکـی از احتمال مشارکت صاحبکـار در پولشـویی یـا سایر فعالیتهـای مجرمانه.
دلایل پیشنهاد انتخاب مؤسسه و عدم انتخاب مجدد مؤسسه قبلی.
میزان شناخت مؤسسه از درستکاری صاحبکار معمولاً با استمرار رابطه با آن صاحبکار افزایش مییابد.
مکاتبه با ارائه کنندگان فعلی و یا قبلی خدمات حرفهای حسابداری به صاحبکار طبق آیین رفتار حرفهای و مذاکره با سایر اشخاص ثالث.
پرس و جو از سایر کارکنان مؤسسه یا اشخاص ثالث مانند بانکها، مشاور حقوقی و دست اندرکاران همان صنعت.
جستجوی سوابق در پایگاههای اطلاعاتی مربوط.
میزان شناخت کارکنان مؤسسه از صنعت و موضوعات مرتبط.
میزان تجربه کارکنان مؤسسه در باره الزامات قانونی و گزارشگری مربوط و توانایی کسب مهارتها و دانش لازم به گونهای اثربخش.
وجود کارکنان کافی با تواناییها و صلاحیتهای لازم.
امکان دسترسی به کارشناسان ذیصلاح، در صورت نیاز.
امکان دسترسی به افراد واجد شرایط و صلاحیت لازم برای انجام بررسی کنترل کیفیت کار، در صورت لزوم.
توانایی مؤسسه در تکمیل کار در مهلت گزارشگری.
الف ـ مسئولیتهای حرفهای و قانونی در شرایط موجود، شامل ملزم بودن یا نبودن گزارش به فرد یا افراد انتخاب کننده مؤسسه یا، در برخی موارد، به مقامات ذیصلاح قانونی.
ب ـ امکان کنارهگیری از کار.
مذاکره با سطوح مناسبی ازمدیران اجرایی و هیئتمدیره صاحبکار در باره اقدام مناسبی که مؤسسه ممکن است بر اساس واقعیتها و شرایط مربوط به عمل آورد.
چنانچـه مؤسسـه کنارهگیری را مناسـب تشخیـص دهد، مذاکـره با سطوح مناسبی از مدیران اجرایی و هیئت مدیره صاحبکار در باره کنارهگیری از کار و دلایل کنارهگیری.
بررسی اینکه آیا برای ادامه کار یا گزارش کنارهگیری همراه با دلایل آن به مقامات ذیصلاح قانونی، الزامات حرفهای، قانونی یا مقرراتی وجود دارد یا خیر.
مستندسازی مسایل عمده، مشاورههای انجام شده، نتایج به دست آمده و مبانی آن.
الف ـ استخدام.
ب ـ ارزیابی عملکرد.
پ ـ تواناییها.
ت ـ صلاحیت.
ث ـ فرصتهای ارتقای شغلی.
ج ـ ترفیع.
چ ـ حقوق ومزایا.
ح ـ براورد کارکنان مورد نیاز.
مؤسسه با پرداختن به این موضوعات، میتواند تعداد و ویژگیهای افراد مورد نیاز برای انجام کارهای خود را تعیین کند. فرایندهای استخدامی مؤسسه دربرگیرنده روشهایی است که مؤسسه را در انتخاب افراد درستکار و مستعد برای ارتقای تواناییها و صلاحیت، تا حد لازم جهت انجام کارهای مؤسسه، یاری میکند.
الف ـ آگاه کردن کارکنان از انتظارات مؤسسه درباره اصول کاری و اخلاقی.
ب ـ ارائه نتایج ارزیابی عملکرد، پیشرفت و فرصتهای ارتقای شغلی و ارائه مشاورههای لازم در این موارد به کارکنان.
پ ـ کمک به کارکنان برای درک این امر که ارتقا به ردهای با مسئولیت بالاتر، از جمله، به کیفیت عملکرد و پایبندی به اصول اخلاقی بستگی دارد و تخطی از سیاستها و روشهای مؤسسه میتواند به اقدامات انضباطی منجر شود.
الف ـ نام مدیر مسئول کار و مسئولیت وی به هیئت مدیره و مدیران اجرایی اصلی صاحبکار اطلاع داده شود.
ب ـ مدیر مسئول کار تواناییها، صلاحیت، اختیار و زمان مناسب برای ایفای مسئولیت خود را داشته باشد.
پ ـ مسئولیتهای مدیر مسئول کار به روشنی تعریف و به وی اعلام شود.
شناخت و تجربه عملی در باره کارهای با ماهیت و پیچیدگی مشابه از طریق آموزش و مشارکت مناسب.
شناخت الزامات استانداردهای حرفهای، قانونی و مقرراتی.
دانش فنی مناسب، شامل شناخت از فناوری اطلاعات مربوط.
شناخت از صنایع مرتبط با فعالیت صاحبکار.
توانایی اعمال قضاوت حرفهای.
شناخت از سیاستها و روشهای کنترل کیفیت مؤسسه.
چگونگـی آگاهشدن گروههای کاری از کار محـول شده، به منظور کسب شناخـت از اهداف کار خود.
فرایندهای رعایت استانداردهای مربوط به کار مورد نظر.
فرایندهای نظارت بر کار، آموزش و تربیت کارکنان.
روشهای بررسی کار انجام شده، قضاوتهای عمده به عمل آمده و شکل گزارشهایی که قرار است صادر شود.
مستندسازی مناسب کار انجام شده، زمانبندی و میزان بررسی.
فرایندهای کسب اطمینان از اجرای مستمر همه سیاستها و روشها.
پیگیری پیشرفت کار.
ارزیابی تواناییها و صلاحیت هریک از اعضای گروه کاری، داشتن زمان کافی توسط هر یک برای اجرای کار خود، شناخت آنان از وظایف محول شده و انجام کار طبق رویکرد برنامهریزی شده.
حل و فصل مسایل عمده پدید آمده در جریان کار، ارزیابی اهمیت آنها و تعدیل رویکرد برنامهریزی شده به گونهای مناسب.
شناسایی موضوعات مستلزم مشورت یا بررسی توسط اعضای با تجربهتر گروه در جریان اجرای کار.
الف ـ انجام کار طبق الزامات استانداردهای حرفهای، قانونی و مقرراتی مربوط.
ب ـ تشخیص موضوعات عمده مستلزم بررسی بیشتر.
پ ـ انجام مشورتهای مناسب و مستندسازی و بکارگیری نتایج به دست آمده.
ت ـ ضرورت تجدید نظر در ماهیت، زمانبندی اجرا و میزان کار انجام شده.
ث ـ متکی بودن نتایج بهدست آمده بهکار انجام شده و مستندسازی کار انجام شده به گونهای مناسب.
ج ـ کافی و مناسب بودن شواهد کسب شده برای پشتیبانی از گزارش.
چ ـ دستیابی به اهداف روشهای اجرای کار.
الف ـ انجام مشورت مناسب در باره موضوعات پیچیده و بحث انگیز.
ب ـ دسترسی به منابع کافی برای انجام مشورت لازم.
پ ـ مستندسازی ماهیت و دامنه این گونه مشورتها.
ت ـ مستندسازی نتایج حاصل از مشورتها و بکارگیری آن.
الف ـ موضوع مورد مشورت.
ب ـ نتایج مشورت، شامل هر گونه تصمیمات اتخاذ شده، مبانی آن تصمیمات و چگونگی بکار گیری آنها.
الف ـ الزام به بررسی کنترل کیفیت کار در مورد همه حسابرسیهای صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار.
ب ـ تعیین معیارهای لازم به منظور تشخیص ضرورت بررسی کنترل کیفیت کار، برای سایر حسابرسیها و بررسیهای اجمالی اطلاعات مالی تاریخی، سایر خدمات اطمینان بخشی و خدمات مرتبط.
پ ـ الزام به بررسی کنترل کیفیت کار در مورد همه کار هایی که معیارهای تعیین شده طبق بند ”ب“ بالا در مورد آنها مصداق دارد.
شناسایی وضعیتها یا خطرهای غیرعادی یک کار یا گروهی از کارها.
الزامی بودن بررسی کنترل کیفیت کار طبق قوانین و مقررات.
الف ـ ماهیت، زمانبندی اجرا و میزان بررسی کنترل کیفیت کار.
ب ـ معیارهای تعیین صلاحیت بررسی کنندگان کنترل کیفیت کار.
پ ـ الزامات مستندسازی بررسی کنترل کیفیت کار.
ارزیابی استقلال مؤسسه در ارتباط با هر کار توسط گروهکاری.
خطرهای عمده شناسایی شده در جریان کار و برخورد با آن خطرها.
قضاوتهای به عمل آمده، به ویژه در ارتباط بااهمیت و خطرهای عمده.
اینکه آیا مشورت مناسب در باره موارد اختلاف نظر یا سایر موضوعات پیچیده یا بحث انگیز به عمل آمده است یا خیر و نتایج ناشی از این مشورتها.
میزان اهمیت تحریفهای شناسایی شده در جریان کار اعم از اصلاح شده و نشده و چگونگی حل و فصل آنها.
موضوعاتی که لازم است به اطلاع مدیران اجرایی، هیئت مدیره و، در موارد لازم، سایر اشخاص مانند مراجع قانونی برسد.
اینکه آیا کاربرگهای انتخاب شده برای بررسی، کار انجام شده در ارتباط با قضاوتهای عمده را منعکس و نتایج به دست آمده را پشتیبانی میکند یا خیر.
مناسب بودن گزارش برای صدور.
بررسیهای کنترل کیفیت کار در مورد کارهایی غیر از حسابرسی صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ممکن است شامل برخی یا همه این موارد باشد.
الف ـ شرایط فنی لازم برای ایفای مسئولیت، شامل تجربه و اختیار لازم؛ و
ب ـ میزانی که میتوان با بررسی کننده کنترل کیفیت کار مشورت کرد، بدون این که بیطرفی وی خدشهدار شود.
الف ـ توسط مدیر مسئول کار انتخاب نمیشود.
ب ـ طی دوره مورد بررسی، در اجرای کار مشارکت نمیکند.
پ ـ برای گروهکاری تصمیمگیری نمیکند.
ت ـ در معرض سایر مواردی که بیطرفی بررسی کننده را تهدید کند، قرار نمیگیرد.
الف ـ اجرا شدن روشهای لازم طبق سیاستهای مؤسسه در مورد بررسی کنترل کیفیت کار.
ب ـ تکمیل شدن بررسی کنترل کیفیت کار پیش از صدور گزارش.
پ ـ عدم برخورد بررسی کننده با هر نوع موضوع حل و فصل نشدهای که موجب شود وی به این باور برسدکه قضاوتهای عمده به عمل آمده توسط گروه کاری و نتایج به دست آمده توسط آنان، نامناسب است.
الف ـ امکان تشخیص زمان تهیه، تغییر یا بررسی مستندات کار و شخص انجام دهنده آن؛
ب ـ حفاظت از درستی اطلاعات در همه مراحل کار، به ویژه در مواردی که اطلاعات در اختیار اعضای گروه کاری یا از طریق اینترنت در اختیار دیگران قرار میگیرد؛
پ ـ پیشگیری از تغییر غیر مجاز مستندات کار؛ و
ت ـ دسترسی به مستندات کار توسط گروه کاری و سایر اشخاص مجاز، در صورت لزوم، برای ایفای مناسب مسئولیتهای آنان.
استفاده از کلمه عبور توسط اعضای گروه کاری، برای محدود کردن دسترسی به مستندات الکترونیکی کار به استفادهکنندگان مجاز.
تهیه نسخه پشتیبان از مستندات الکترونیکی کار در مراحل مناسب اجرای کار.
استفاده از روشهایی برای توزیع مناسب مستندات کار بین اعضای گروه در شروع کار، پردازش آنها در جریان کار و منظم کردن آنها در پایان کار.
استفاده از روشهایی برای محدود کردن دسترسی به نسخههای کاغذی مستندات کار و توزیع مناسب و بایگانی محرمانه آن.
الف ـ تهیه نسخههای اسکن شده به گونهای که محتوای کامل مستندات کاغذی اصلی، شامل امضاهای دستی، عطفهای متقابل و زیرنویسها را نشان دهد؛
ب ـ بایگانی نسخههای اسکن شده در پروندههای کار و در صورت لزوم، تهیه فهرست و امضای نسخههای اسکن شده؛ و
پ ـ فراهم کردن امکان بازیابی و چاپ نسخههای اسکن شده در صورت لزوم.
مؤسسه چگونگی نگهداری مستندات کاغذی اصلی را که به دلایل قانونی، مقرراتی یا غیره اسکن شده است، مورد توجه قرار میدهد.
در تاریخ ۶/۵/۹۸ در راستای اصلاح بند ت ۲۳ استاندارد ۲۰۳ که رفرنس به بند ۸۱ استاندارد کنترل کیفیت ۱ دارد عدد ۵ باید به ۳ اصلاح شود.
بازیابی و دسترسی به مستندات کار در طول دوره نگهداری، به ویژه در مورد مستندات الکترونیکی که فناوری زیربنایی ممکن است با گذشت زمان ارتقا یا تغییر یابد.
تأمین سوابق تغییرات به عمل آمده در مستندات کار پس از تکمیل پروندههای کار، در صورت لزوم.
امکان دسترسی اشخاص مجاز خارج از مؤسسه به مستندات کار و بررسی آن برای کنترل کیفیت یا مقاصد دیگر.
الف ـ رعایت الزامات استانداردهای حرفهای، قانونی و مقرراتی.
ب ـ مناسب بودن طراحی سیستم کنترل کیفیت و اثربخشی اجرای آن.
پ ـ بکارگیری مناسب سیاستها و روشهای کنترل کیفیت مؤسسه بهگونهای که گزارشهای صادره توسط مؤسسه یا مدیر مسئول کار، برای شرایط موجود مناسب باشد.
تجزیه و تحلیل:
تعیین اقدامات اصلاحی لازم و بهبود سیستم، شامل استفاده از بازخوردها در بهبود سیاستها و روشهای آموزشی موسسه.
آگاه نمودن کارکنان ذیصلاح مؤسسه از ضعفهای شناسایی شده در طراحی و اجرای سیستم.
پیگیری انجام سریع اصلاحات لازم در سیاستها و روشهای کنترل کیفیت توسط کارکنان ذیصلاح مؤسسه.
اندازه مؤسسه.
تعداد و پراکندگی جغرافیایی واحدهای مؤسسه.
نتایج روشهای نظارت قبلی.
میزان اختیار کارکنان و واحدها (برای مثال، آیا هر واحد اختیار انجام بازبینیهای خود را دارد یا تنها واحد مرکزی می تواند آن را اجرا کند).
ماهیت و پیچیدگی فعالیت و سازمان مؤسسه.
خطرهای مرتبط با صاحبکاران و کارهای مؤسسه.
الف ـ مواردی که لزوماً نشاندهنده عدم کفایت سیستم کنترل کیفیت مؤسسه (برای فراهم نمودن اطمینان معقول نسبت به رعایت الزامات استانداردهای حرفهای، قانونی و مقرراتی و همچنین مناسب بودن گزارشهای صادره توسط موسسه با شرایط موجود) نمیباشد.
ب ـ نقایص سیستمی، مکرر یا سایر نقایص با اهمیتی که مستلزم اقدام اصلاحی بیدرنگ می باشد.
الف ـ انجام اقدام اصلاحی مناسب در ارتباط با یک کار خاص یا هر یک از کارکنان.
ب ـ اطلاع رسانی یافتهها به افراد مسئول آموزش و ارتقای حرفهای.
پ ـ تغییرات سیاستها و روشهای کنترل کیفیت.
ت ـ اقدام انضباطی در مورد افرادی که سیاستها و روشهای مؤسسه را رعایت نمیکنند، به خصوص آنهایی که مکرراً تخطی میکنند.
الف ـ تشریح روشهای نظارتی اجرا شده.
ب ـ نتایج به دست آمده از روشهای نظارتی.
پ ـ در موارد مربوط، تشریح نقایص سیستمی مکرر یا سایر نقایص بااهمیت و اقدامات به عمل آمده برای رفع یا اصلاح آن نقایص.
الف ـ مشخص کردن روشهای نظارتی، شامل روش انتخاب کارهای تکمیل شده برای بازبینی.
ب ـ ثبت ارزیابی موارد زیر:
پ ـ شناسایی نقایص مشاهده شده، ارزیابی اثر آنها و تعیین مبنایی برای لزوم انجام اقدام بیشتر و نوع آن.
الف ـ شکایات و اتهامات در مورد اینکه کار انجام شده توسط مؤسسه، طبق الزامات استانداردهای حرفهای، قانونی و مقرراتی مربوط انجام نشده است.
ب ـ اتهامات مربوط به عدم رعایت سیستم کنترل کیفیت مؤسسه.
اندازه مؤسسه و تعداد واحدهای آن.
میزان اختیارات کارکنان و واحدها.
ماهیت و پیچیدگی نحوه عمل و سازمان مؤسسه.
[۱]. استاندارد حسابرسی ۲۲۰، ”کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی (تجدیدنظر شده ۱۳۸۶)“