حسابرسی کامپیوتری

حسابرسی کامپیوتری


با پیشرفت تکنولوژی و فناوری هایی که دائما در حال به روز شدن و پیچیده تر شدن هستند، محیط های کاری نیز برای بالا بردن سطح فعالیت و افزایش کارآیی خود نیز دستخوش این تغییرات می باشند و مدام در حال به روزکردن اطلاعات خود هستند تا بتوانند از این تکنولوژی به راحتی بهره مند شوند.
یک حسابرس علاوه بر رسیدگی به امر حسابرسی، باید آینده نگری های لازم را در خصوص فناوری اطلاعات و پیامدها و بازخورد هایی که بر هدف های تجاری تاثیر می گذارند را پیش بینی کند. برای رسیدن به این اهداف باید نقش حسابرس را به درستی درک کند.

 

استفاده از نرم افزار حسابرسی حسابرسیار، بهترین و دقیق ترین روش حسابرسی کامپیوتری

با حسابرسیار ، بروز حسابرسی کنید.

حسابرسی کامپیوتری چیست

حسابرس از کامپیوتر به عنوان یک ابزار برای ثبت کاربرگ های رسیدگی و نگهداری از آن ها، تاییدیه ها، تهیه برنامه، ثبت اطلاعات، تهیه گزارشات و سایر اطلاعات حسابرسی کامپیوتری استفاده می کند. بنابراین استفاده از کامپیوتر در این شغل درحال گسترش می باشد.
در واقع واژه حسابرسی کامپیوتری استفاده از فناوری های کامپیوتری در کارهای حسابرسی اتلاق می شود و این کلمه همه ی ارتباطات و ترکیبات فناوری کامپیوتری و حسابرسی را در شامل می شود. حسابرسان برای پردازش اطلاعات مالی واحد مورد رسیدگی از کامپیوتر استفاده می کنند.

روش های حسابرسی در محیط های کامپیوتری:

در محیط های کامپیوتری دو روش برای حسابرسی وجود دارد که هرکدام عبارتند از:
۱-حسابرسی با دور زدن کامپیوتر (حسابرسی پیرامونی):
شامل تست اطلاعات ورودی و گزارش های بدست آمده ازخروجی کامپیوتر و پردازش کامپیوتراست ولی خود پردازش کامپیوتر تست نمی شود.
۲-حسابرسی با استفاده از کامپیوتر (حسابرسی درونی):
در این روش از کامپیوتر برای عملیات حسابرسی استفاده می شود زیرا اطلاعات و مدارک حسابرسی بصورت الکترونیکی می باشند و حسابرس قادر نیست مستقیماً آن ها را مورد آزمون قرار دهد. به همین علت با پیشرفت های تکنولوژی در زمینه کامپیوتر و پردازش اطلاعات، روش دور زدن کامپیوتر دیگر کارایی ندارد و حسابرسان به روش حسابرسی با استفاده از کامپیوتر روی آورده اند.

تغییرات در عملیات حسابرسی با استفاده از فناوری اطلاعات:

با پیشرفت تکنولوژی و کامپیوتری شدن سیستم های حسابرسی و حسابداری تغییرات فراوانی در این زمینه به وجود آمده از جمله :

  • تغییرات پردازش داده ها با استفاده از فناوری های کامپیوتری
  • دستیابی به کنترل های مناسب و موثر با استفاده از این فناوری
  • تغییرات در تکنیک های حسابرسی
  • تغییرات در ابزارهای حسابرسی

تکنیک های کامپیوتری در عملیات حسابرسی:

تکنیک هایی در حسابرسی با استفاده از ابزارهای کامپیوتری، وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرند که در ۱۰ گروه طبقه بندی می شوند:

  1. کاربرگ های الکترونیکی
  2. بازیابی و تحلیل اطلاعات
  3. کشف تقلب و جعل اطلاعات
  4. امنیت و کارایی شبکه
  5. امنیت تجارت الکترونیک و اینترنت
  6. کنترل و نظارت مداوم
  7. گزارش گیری حسابرسی
  8. بانک اطلاعات سوابق حسابرسی
  9. آموزش مبتنی بر کامپیوتر
  10. پیگیری زمانی حسابرسی

لازم به ذکر است که هر چقدراین تکنیک ها پیچیده و قوی باشد یادگیری بهتری خواهند داشت و در نتیجه استفاده از آن ها آسان ترمی شود. گاهی با پیشرفت این تکنیک ها، حسابرسان می توانند با بهره گیری بیشتراز امکاناتی سیستم کامپیوتری از جمله : پهنای باند ارتباطی، حافظه، و پایگاه های داده بیشتراستفاده کنند.
لزوم بکارگیری فناوری اﻃﻼﻋﺎت در ﻓﺮآیند ﺣﺴﺎﺑﺮﺳی:
از جمله عوامل ضروری و با اهمیت در توسعه تکنولوژی، لزوم استفاده از فناوری اطلاعات می باشد که با پیشرفت و توسعه این فناوری انجام کارها با استفاده ازسیستم دستی و کاغذی تغییرات فراوانی پیدا کرده است و با استفاده از سیستم فناوری اطلاعات به صورت نرم افزار طراحی شده که تاثیربسیار زیادی در کارآیی عملیات حسابرسی و همچنین گزارش اطلاعات و شناسایی آن داشته است.
دربعضی مواقع استفاده از این فناوری اطلاعات برگرفته از نیازهای محیطی است. زیرا صاحب کاران برای پردازش اطلاعات خود به استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری روی آورده اند به همین علت حسابرسان نیز ناگزیرند با استفاده از فناوری های مشابه، حسابرسی قابل قبول و موفقی را در سیستم انجام دهند. یکی دگیر ازعلت های استفاده از تکنیک های حسابرسی کامپیوتری چشم گیر بودن کیفیت کار برای صاحب کاران می باشد.

جمع بندی پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد رشته ی حسابرسی کاری بسیار پیچیده می باشد که یک حسابرس علاوه بر حسابرسی باید برای تغییرات فناوری اطلاعات آینده نگری کند و بداند که این تغییرات در هدف های تجاری که در آینده دارد بسیار تاثیر گذار می باشد.
با پیشرفت هایی که درزمینه ی فناوری اطلاعات به وجود آمده خطر دستکاری اطلاعات بالا رفته و گاهی ممکن است که حسابرسان نتوانند از پس آن ها برآیند. بنابراین باید مهارت های فناوری خود را بالا برده تا از پس این گونه تقلب ها برآیند.
چنانچه حسابرسان نتوانند سیستم های فناوری که صورت های مالی را از آن ها بدست می آورند، به صورت موثر تجزیه و تحلیل کنند، دانش و آگاهی و تخصص آن ها در مورد اصول پذیرفته شده حسابرسی زیر سوال می رود و بی ارزش تلقی می شود. بنابراین باید همه ی تلاش خود را در جهت به روز شدن و بالا بردن سطح آگاهی خود در زمینه فناوری اطلاعات و حسابرسی های کامپیوتری بکند تا بتواند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *